Gwarancja Dewelopera: Co Warto Wiedzieć o Gwarancji na Mieszkanie?

Nie da się ukryć, że zakup mieszkania to poważna inwestycja, a taki krok powinna poprzedzić szeroka analiza. Warto również zwrócić uwagę na okres gwarancji, który może się różnić w zależności od dewelopera. Wiele osób decyduje się na zakup mieszkania z rynku pierwotnego. W tym przypadku ważne jest, aby to sprzedawca w razie usterki usunął ją na własny koszt. Bardzo często gwarancja dewelopera jest mylona z pojęciem rękojmi. W związku z tym warto wiedzieć, co obejmuje gwarancja dewelopera, czyli jakie usterki mogą podlegać ewentualnym naprawom lub zwrotowi pieniędzy. Rozwiejmy wątpliwości na temat gwarancji oraz rękojmi. Dowiedz się, jakie prawa przysługują kupującym.

nowe mieszkania we Wrocławiu Viva Jagodno

Rękojmia dewelopera - czym jest?

Rękojmia dewelopera to nic innego, jak odpowiedzialność dewelopera za wady fizyczne i prawne, którą ponosi z tytułu rękojmi dewelopera. Reguluje to nowelizacja kodeksu cywilnego z 25 grudnia 2014 r. (art. 556-576). O jakich usterkach mowa? Mogą to być usterki niezauważone w trakcie odbioru lub te, które zostały odnalezione już po wprowadzeniu się do mieszkania. Rękojmia obejmuje również wady ukryte, które mogą ujawnić się dopiero po pewnym czasie od odbioru mieszkania. To właśnie rękojmia zobowiązuje firmę do usunięcia wszystkich nieprawidłowości, które wynikają z wcześniej zawartej umowy.

Rękojmia obejmuje:

  • wady fizyczne mieszkania,
  • wady fizyczne budynku lub jego części
  • wady prawne nieruchomości.

Przykładowe wady fizyczne

Wady fizyczne to te, które wynikają z niezgodności z tym, co mówi umowa, oraz usterki techniczne, które mogą pojawić się w trakcie użytkowania. Mówimy o sytuacji, w której usterka występuje już w dniu odbioru i nie jest winą złego użytkowania czy eksploatacji. Mogą to być też wady mieszkania ukryte, które pojawią się dopiero po czasie.

Wada fizyczna występuje, gdy:

  • mieszkanie nie nadaje się do użytkowania,
  • jest niekompletne, nie zawiera rzeczy, które zostały ujęte w umowie kupna-sprzedaży
  • nie jest zgodne z zapewnieniami dewelopera,
  • ma szeroko pojęte usterki.

Kilka przykładów takich usterek:

  • nieprawidłowy metraż,
  • krzywe ściany,
  • nierówne podłogi,
  • źle zamontowane okna (nieszczelność),
  • nieprawidłowo działająca wentylacja,
  • nieprawidłowo działające grzejniki.

Brak możliwości działania ponad prawem

Kodeks cywilny, w tym nowelizacja kodeksu cywilnego z 25 grudnia 2014 r., zabrania, aby rękojmia była regulowana wobec uznania dewelopera. Rękojmia jest też niezależna od umowy kupna-sprzedaży i obowiązuje przez pięć lat od sprzedaży lokalu nabywcy. Jeżeli po odbiorze mieszkania zauważysz jakiekolwiek usterki - deweloper musi usunąć je na własny koszt lub zwrócić Ci równowartość kosztu naprawy. Oczywiście nie obejmuje usterek wynikających z użytkowania mieszkania.

Gwarancja dewelopera - ochrona kupującego

Czym jest zatem gwarancja dewelopera? Jest to dobrowolne zobowiązanie wykonawcy do usunięcia usterek lub wad technicznych, które wynikły z błędów lub pomyłek. Okres obowiązywania gwarancji jest ustalany indywidualnie przez dewelopera i może się różnić w zależności od umowy. Co ważna, gwarancja ta obejmuje indywidualnie określony czas od wydania lokalu. Nie wszyscy deweloperzy oferują takową gwarancję, a jeżeli tak, to sami decydują o jej zakresie. Warto zaznaczyć, że rękojmia i gwarancja dewelopera to dwa współistniejące instrumenty prawne, które mimo częstego mylenia, różnią się od siebie. Istotne w tym jest to, że niezależnie od gwarancji, prawo z tytułu rękojmi nadal obowiązuje. Dlatego też gwarancja dewelopera jest korzystna tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy jest dłuższa niż czas obowiązywania rękojmi, czyli 5 lat.

Różnica pomiędzy rękojmią a gwarancją

Jak już wspomnieliśmy, gwarancja dewelopera jest dobrowolna. To firma deweloperska ustala zakres usterek, którą usunie oraz obowiązywania, aby takie rozwiązanie było dla niej korzystne. To, czy Twoje mieszkanie będzie objęte gwarancją, będzie wynikać z umowy kupna.

Rękojmia jest bardziej pewna i wraz z nią łatwiej dojdziesz swoich praw. Niezależnie, w rozmowie z deweloperem czy w sądzie. Daje ona również większą pewność, że firma dokona niezbędnych napraw. Gwarancja dewelopera z kolei nie daje tej pewności. Ostatnią różnicą jest okres obowiązywania, który najczęściej jest krótszy, aniżeli 5-letni czas rękojmi.

Gwarancja na poszczególne części budynku

W wielu przypadkach deweloper przenosi na kupujących gwarancje producentów na poszczególne elementy budynku, takie jak drzwi, okna, windy czy piece. Dotyczy to drzwi, okien, windy czy pieca. W razie usterki - nabywca musi się kontaktować bezpośrednio z producentem. Co istotne, deweloper jest w stanie wynegocjować o wiele lepsze warunki gwarancji.

Na co najlepiej się powołać?

Wszystko oczywiście zależy od sytuacji, w której się znaleźliśmy. Naprawy gwarancyjne mogą obejmować różne usterki, w zależności od zapisów umowy deweloperskiej. Po wykryciu wady nieruchomości możemy zdecydować się na powołanie się na rękojmię dewelopera lub gwarancję dewelopera. Oba rozwiązania chronią interesy klienta, ale jak już wcześniej wspomnieliśmy - różnią się one od siebie znacznie. Rękojmia przysługuje zawsze i jako nabywca masz pewność, że deweloper usunie usterki. Dzięki niej jest łatwiej dochodzić swoich praw.

Gwarancja dewelopera obowiązuje wyłącznie wtedy, gdy jest uwzględniona w zapisach umowy deweloperskiej. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że sprawa zakończy się pozytywnym rozwiązaniem.

Ronson Development dba o to, by wszystkie inwestycje wyróżniały się najwyższą jakością, a nowe mieszkania we Wrocławiu Viva Jagodno - Krzyki są tego najlepszym przykładem. Nowoczesna architektura, doskonała lokalizacja oraz bliskość terenów zielonych tworzą wyjątkową przestrzeń do życia. To miejsce, które łączy komfort i estetykę, odpowiadając na potrzeby osób szukających spokoju, ale także łatwego dostępu do centrum miasta.

Go up Phone

Wypełnij formularz

Skontaktujemy się z tobą najszybciej jak to będzie możliwe.

    Przed wyrażeniem zgód zapoznaj się z informacjami o przetwarzaniu danych tutaj.

    * Prosimy o wypełnienie pól oznaczonych “*”